Wycieczki rok szkolny 2016/2017

Piękna nasza ojczyzna………
Wizyta w gospodarstwie agroturystycznym państwa Bocheńskich.

Dnia 7 czerwca 2017r. roku uczniowie klasy V wraz z wychowawcą panią Dorotą Wareńczak i opiekunem panią Wiesławą Lange wyruszyli odkrywać piękno naszej polskiej przyrody.
Po pieszym przemarszu wśród zielonych pól i łąk dotarliśmy do gospodarstwa agroturystycznego państwa Bocheńskich. Tam przesympatycznie przywitali nas właściciele – państwo Bocheńscy. Wszyscy uczestnicy wyprawy mieli okazje dosiąść konia. Na szczęście wiedzieliśmy, jak obchodzić się ze zwierzętami, więc jazda konna okazała się wielką przyjemnością. Po zabawie z królikami kozami przyszedł czas na ognisko i pieczenie kiełbasek. Po posiłku nastąpiła największa atrakcja tego wspaniałego dnia – przejażdżka ciągnikiem. Śpiewów, śmiechów wśród zbóż, maków i chabrów nie było końca.
Następnie wyruszyliśmy w poszukiwanie znaków, kryjówek, tajemniczych map i wskazówek. A wszystko po to by dotrzeć do ukrytego skarbu. Nie było łatwo- nie zawsze udawało się odnaleźć mapę czy odgadnąć zaszyfrowaną wiadomość, z odszukaniem północy także było trudno. W końcu skarb został odnaleziony – złota skrzynia obijana diamentami wypełniona była cukierkami.
Na zakończenie mogliśmy skorzystać z boiska i placu zabaw – wróciliśmy na chwilkę do czasów przedszkolnych. Niestety czas płynął szybko –w tamten dzień- zbyt szybko. Musieliśmy wracać do szkoły.
Dziękujemy Państwu Bocheńskim za tak miłe przyjęcie i wspaniale spędzony czas.

Uczniowie klasy V wraz z opiekunami.

Wycieczka do Wrześni

Dnia 6 czerwca 2017 roku uczniowie klasy V Szkoły Podstawowej w Powidzu wraz z wychowawczynią panią Dorotą Wareńczak i nauczycielem historii panem Sławomiram Skudzawskim wyruszyli do Wrześni aby poznać historię Dzieci Wrzesińskich.
Już na wcześniejszych lekcjach historii pan Skudzawski opowiadał uczniom naszej szkoły o zaborach Polaki, o zakazie używania języka ojczystego o rygorze jaki panował w ówczesnej szkole. Dzieci dowiedziały się także czym były spowodowane strajki uczniów w szkole we Wrześni, Powidzu czy Witkowie.
Zwiedzanie miasta rozpoczęto od kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika we Wrześni czyli fary z XV wieku. Szczególną uwagę uczestników wycieczki wzbudził witraż witraż M. Turwida z 1935 r. poświęcony dzieciom wrzesińskim.
Przed kościołem farnym zatrzymano się przed rzeźbą przedstawiającą zgarbionego papieża wykonaną z marmuru, podwoje drzwi, przez które przechodzi święty wykonano z szarego betonu, na którym wypisane są fragmenty homilii papieskich i płaskorzeźba przedstawiająca dzieci wrzesińskie - bohaterów strajku z 1901 roku.

Następnie uczniowie przeszli pod pomnik Dzieci Wrzesińskich. Upamiętnia on wydarzenia ze strajku Dzieci Wrzesińskich w latach 1901-1902. Został ufundowany przez Społeczeństwo Ziemi Wrzesińskiej w 74 rocznicę tych wydarzeń. Jego odsłonięcie nastąpiło 31 maja 1975. Autorem pomnika jest poznański rzeźbiarz i plastyk Jerzy Sobociński.
Ze względu na deszczową pogodę zorganizowano mały odpoczynek w pobliskiej kawiarence gdzie wszyscy uczestnicy wycieczki mogli skosztować przepysznych wrzesińskich lodów.
Kolejnym etapem wyprawy było Muzeum Regionalne im. Dzieci Wrzesińskich. Tam przedstawiona została najodleglejsza historia Wrześni ale największą uwagę poświęcono wydarzeniom z 1901-1902 roku. Była możliwość wysłuchania opowiadania o lekcjach prowadzonych przez pruskich nauczycieli siedząc w ławkach z tamtych czasów. Uczniowie dowiedzieli się także jakie kary stosowano wobec nieposłusznych uczniów.
Ostatnim przystankiem podczas wycieczki była Ławeczka Bronisławy Śmidowiczównej - pomnik będący pamiątką Strajku Dzieci Wrzesińskich z 1901, którego współorganizatorką była Bronisława Śmidowiczówna. Ławeczka szkolna wykonana została z brązu.
Wycieczka pozwoliła poznać tak niedaleką, a jakże nieznaną dla mieszkańców Powidza miejscowość, a z pewnością przybliżyła historię naszego państwa.

Wycieczka do Poznania

Dnia 30 maja 2017 r. uczniowie klasy III a i III b szkoły podstawowej wybrali się na wycieczkę do stolicy Wielkopolski- Poznania. Jako pierwsze uczniowie odwiedzili Rogalowe Muzeum Poznania. Muzeum to mieści się w samym sercu Poznania – na Starym Rynku z widokiem na wieżę ratuszową z koziołkami. To miejsce dla wszystkich, którzy chcą poznać lepiej Poznań, jego specyfikę, język oraz symbole, ze szczególnym uwzględnieniem Rogali Świętomarcińskich. W kameralnej, swobodnej atmosferze pokazów na żywo uczniowie klas trzecich poznali przepis na rogale, które sami wykonali i zjedli.

Kolejnym punktem wycieczki był stary Rynek. Na poznańskim Starym Rynku uczniowie zobaczyli wiele zabytkowych i historycznych budynków. Niewątpliwie największe wrażenie na dzieciach zrobił Ratusz, a także "trykające się" koziołki na wieży Ratusza.
Ze Starego Rynku uczniowie udali się do Muzeum Narodowego, które należy do najstarszych i najważniejszych oraz największych muzeów w Polsce. Pani przewodnik w bardzo ciekawy sposób prezentowała dzieła sztuki, a uczniowie słuchali jej z zainteresowaniem.

Ponadto uczniowie wzięli udział w warsztatach artystycznych. Ich zadaniem było ulepienie z plasteliny zwierzęcia, które składa się z dwóch lub więcej zwierzaków. Efekty ich pracy były zadziwiające, a wykonane „cudaki” dzieci zabrały do domu.
Kolejnym i najbardziej oczekiwanym punktem wycieczki był stadion piłkarski Lecha - Inea Stadion przy ulicy Bułgarskiej. Uczniowie odwiedzili salę konferencyjną, szatnie oraz murawę stadionu, która zrobiła na uczniach największe wrażenie. Wszyscy zasiedli na trybunach w sekcji VIP i wspólnie podziwiali widoki.

Ostatnia atrakcją wycieczki była wizyta w Palmiarni, gdzie uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawostek na temat roślin oraz zwierząt oraz ryb egzotycznych, które tam mieszkają. Palmiarnia Poznańska to największa w kraju i jedna z największych w Europie ekspozycji egzotycznych roślin i ryb. Uczniowie byli zachwyceni różnorodną roślinnością, a najbardziej spodobało im się karmienie ryb egzotycznych oraz spotkanie twarzą w twarz z pytonem.
Poznań okazał się być niezwykle interesującym miastem. Uczniom klas trzecich podobało się wszystko, jednak największe wrażenie zrobił stadion.

WYCIECZKA DO WARSZAWY

Po raz kolejny w naszej szkole zorganizowany został dla uczniów gimnazjum wyjazd do Warszawy. Te jednodniowe wycieczki tradycyjnie już przeznaczone są dla uczniów klasy III i II, celem głównym jest wizyta w Sejmie RP oraz poznanie polskiej stolicy.

Wyruszyliśmy o godz.5 rano, by na 10.00 dotrzeć do Sejmu. Po załatwieniu niezbędnych formalności pod opieką sejmowego przewodnika trafiliśmy na salę obrad, tak dobrze znaną wszystkim z przekazów telewizyjnych. Tam zasiedliśmy na galerii dla publiczności i wysłuchaliśmy krótkiego wykładu o historii i współczesności polskiego parlamentu i pracy w nim. Każdy uczestnik wycieczki otrzymał również plan sali obrad, na którym zaznaczono gdzie siedzą poszczególni posłowie. Przeszliśmy przez sejmowe korytarze, zajrzeliśmy do pięknej sali kolumnowej, a na koniec zrobiliśmy pamiątkowa fotografię na sejmowych schodach.

Następnym punktem naszej wycieczki była wizyta na Stadionie Narodowym, udaliśmy się tam w towarzystwie licencjonowanej pani przewodnik ,która już po drodze opowiadała o historii stolicy.

Stadion zaskoczył niektórych swoim rozmiarem, a dodatkową atrakcją w czasie naszego tam pobytu było zamykanie się dachu.
Po części współczesnej przyszedł czas na historię- udaliśmy się na Stare Miasto by zobaczyć Zamek Królewski i kolumnę Zygmunta oraz zwiedziliśmy katedrę, w podziemiach której pochowano wielu zacnych Polaków- m.in. H .Sienkiewicza.

Ostatni etap naszej krótkiej wycieczki to wizyta na Powązkach. Udaliśmy się na tę najsłynniejszą polską nekropolię przede wszystkim po to, by uczcić pamięć bohaterów naszej lektury- Kamienie na szaniec. Na grobach Alka, Rudego, Zośki zapaliliśmy znicze, oddaliśmy też hołd innym poległym i zmarłym wybitnym Polakom.

Na koniec jeszcze tylko szybki posiłek i można było ruszać w drogę powrotną do Powidza. Dotarliśmy z powrotem około 22.30.

Wycieczka do Uzarzewa

Dnia 20 maja 2017 r. uczniowie klasy II, III a, IIIb , IV oraz V szkoły podstawowej odwiedzili Muzeum Przyrodniczo- Łowieckie w Uzarzewie. Wycieczka cieszyła się bardzo dużym zainteresowanie wśród uczniów i sponsorowana była przez Koło Łowiecki „Łoś” z Witkowa. Muzeum powstało w 1977 roku. Usytuowane jest przy Szlaku Piastowskim w miejscowości Uzarzewo, oddalonej 15 kilometrów od Poznania. Mieści się w dziewiętnastowiecznym pałacu położonym w sześciohektarowym parku krajobrazowym o urozmaiconej rzeźbie terenu, w którym rośnie około 1000 drzew. Wśród nich sześć jest pomnikami przyrody. Drugim zabytkowym budynkiem jest stajnia-wozownia, w której od 1993 roku znajduje się ekspozycja przyrodnicza. W budynku stajni z 1865 roku mieści się stała ekspozycja „Środowiska zwierząt łownych”. Szczególnie interesująca jest prezentacja gatunków podlegających ochronie prawnej. Są to : drop, wydra, bóbr, ptaki drapieżne i łabędź niemy. Uzupełnienie wystawy przyrodniczej stanowi ekspozycja ptaków pochodzących z wielkopolskich łowisk oraz kolekcja jaj ptasich licząca blisko 200 gatunków.

Wystawy stałe
• Od kamienia do kuszy
• Dawne i współczesne metody polowań
• Broń i przybory myśliwskie
• Łowiectwo w sztuce
• Trofea łowieckie
• Środowiska zwierząt łownych
• Jak pory roku po świecie wędrowały
• Trofea egzotyczne z kolekcji Adama Smorawińskiego

Uczniowie mieli nie tylko okazję zobaczyć zagrożone gatunki zwierząt na wszystkich kontynentach, ale również usłyszeć bardzo ważne informacje na ich temat. Przewodnik po muzeum w bardzo ciekawy sposób opowiadał o zwierzętach, a uczniowie zadawali mnóstwo pytań.

Rajd "Kolej na Powidzki Park Krajobrazowy"

W dniu 25.05.2017 r. odbył się VII Rajd "Kolej na Powidzki Park Krajobrazowy. Uczniowie naszego gimnazjum, pod opieką p. Karoliny Woźniak i p. Magdaleny Lauer, pokonali pieszo trasę: Kochowo - Zdroje - Rudunek - Rzymachowo - Powidz. Dzięki naszemu przewodnikowi, panu Krzysztofowi Martini mieliśmy możliwość poznawać gatunki drzew, rozpoznawać gatunki ptaków i szukać śladów dzikich zwierząt. Po dotarciu na teren Łazienek w Powidzu, wraz reprezentantami innych szkół gimnazjalnych, uczestniczyliśmy we wspólnym pikniku i rywalizowaliśmy w konkursach. Braliśmy udział w grze terenowej Quest, rozpoznawaliśmy gatunki ryb, zrobiliśmy mini kurs na palacza lokomotywy, wykazaliśmy się wiedzą o przysłowiach(które mówią o zwierzętach), a w teście wykazaliśmy się wiedzą o Powidzkim Parku Krajobrazowym. W sumie zajęliśmy trzecie miejsce!

Gimnazjaliści z wizytą w Trójmieście.

W dniach 11-13 maja 2017roku uczniowie gimnazjum przebywali na wycieczce w Trójmieście. Pierwszego dnia odwiedziliśmy Gdynię, gdzie na skwerze Kościuszki podziwiać mogliśmy m.in. ORP Błyskawica i Dar Młodzieży. Następnie odwiedziliśmy Oceanarium, w którym nie tylko poznaliśmy florę i faunę Bałtyku, ale też wzięliśmy udział w zajęciach labolatoryjnych, na których obserwowaliśmy pod mikroskopem morskie organizmy.

Po części edukacyjnej czekał nas rejs z Gdyni do Sopotu, a tam spacer po słynnym molo i „monciaku”.Ostatnim punktem tego dnia była wizyta na Westerplatte, ale wieczorem, w ośrodku „Alga”, w którym mieliśmy nocleg, czekała na nas jeszcze jedna atrakcja- dyskoteka.

Drugi dzień wycieczki to poranny koncert organowy w katedrze oliwskiej , a później wizyta w niezwykle ciekawym miejscu jakim okazało się Centrum Hewelianum oraz zwiedzanie Gdańska- między innymi spacer po Długim Targu, obejrzenie Bazyliki Mariackiej i Złotej Bramy. Kto nie był zmęczony ,wieczorem mógł pograć w kręgle lub bilard w naszym miejscu noclegowym.

Ostatni dzień, sobotę, poświęciliśmy na wizytę w Malborku i odwiedziny w pięknie restaurowanym cały czas zamku krzyżackim. Spędziliśmy tam kilka godzin w towarzystwie przewodnika ,który ciekawie opowiadał o dawnych czasach. Potem czekał na nas obiad i ruszyliśmy w drogę powrotną, by do Powidza dotrzeć ok. godz. 21.

Trzy dni po wycieczce odbył się konkurs wiedzowy, w którym mogliśmy sprawdzić naszą wiedzę o odwiedzanych miejscach. Zwycięzcą okazał się B.Bednarz z klasy III gimnazjum, który bezbłędnie odpowiedział na wszystkie konkursowe pytania.

Kierownikiem wycieczki był p. S. Skudzawski, a opiekę nad uczniami sprawowały p. M. Kopciuch i p. D. Kubów.

Wycieczka do Warszawy

Dnia 27 kwietnia 2017 roku odbyła się dwudniowa wycieczka do Warszawy. Wyjechaliśmy wspólnie z 4 i 5 klasą pod opieką nauczycieli. Celem wyjazdu było poznanie pięknej stolicy Polski.
Po dojechaniu na miejsce zwiedziliśmy Zamek Królewski i jego piękne komnaty. Następnie podczas spaceru po mieście zobaczyliśmy wielki dzwon oraz dziury w murach budynków po II wojnie światowej. Dopiero ten widok uświadomił nam, jak straszne były to czasy. Ogromne wrażenie zrobił na nas również pomnik Małego Powstańca. Na Starym Mieście podziwialiśmy Syrenkę Warszawską jako fontannę. W tym samym dniu udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernika, gdzie w formie zabawy poznawaliśmy różne doświadczenia. Na koniec poszliśmy nad Wisłę, gdzie podziwialiśmy symbol Warszawy. Po długim i pełnym dniu wrażeń udaliśmy się na odpoczynek do hotelu.
Piątek 28 kwietnia rozpoczęliśmy od wizyty na Lotnisku Chopina. Następną atrakcją była podróż pociągiem i metrem na Stadion Narodowy. Wszyscy byliśmy tam podekscytowani. Ostatnią atrakcją naszej podróży była ekspozycja w Muzeum Ewolucji przedstawiająca dinozaury w Pałacu Kultury i Nauki, po której udaliśmy się w drogę powrotną do domu.
Wycieczka bardzo mi się podobała, a największe wrażenie wywarł na mnie Stadion Narodowy. Mam nadzieję, że jeszcze uda mi się pojechać do wspaniałej Warszawy.

Julita Zawierucha, kl. VI

Wizyta uczniów Gimnazjum w PWSZ w Gnieźnie

Dnia 7.04.2017r. 32 uczniów Gimnazjum w Powidzu wzięło udział w zajęciach Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gnieźnie. Celem tych zajęć było uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych, zapoznanie się z organizacją pracowni, zasadą działania i użytkowania dygestorium i innego sprzętu laboratoryjnego, a także utrwalenia wiadomości z chemii.

Uczniowie uczestniczyli w wykładzie pani mgr A. Matłoki : ,,Zmieszać łatwo, a jak rozdzielić?’’ Pani Matłoka przypomniała nam jakiego rodzaju mieszaniny można wyróżnić. Podała także przykłady mieszanin jednorodnych i niejednorodnych. Przypomnieliśmy sobie takie pojęcia jak: sedymentacja, dekantacja, filtracja, odwirowywanie, krystalizacja, rozdzielanie za pomocą rozdzielacza, rozdzielanie za pomocą magnezu, przesiewanie, destylacja, chromatografia bibułowa.

Kolejnym etapem były zajęcia w 16- osobowych grupach w profesjonalnym laboratorium. Tematem naszych doświadczeń były reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Mogliśmy się poczuć jak prawdziwi chemicy w fartuchach, rękawiczkach i okularach ochronnych. Pierwszym doświadczeniem jaskie przeprowadzaliśmy była reakcja z ninhydryną. Służy ona do wykrywania aminokwasów. Następnie białko poddawaliśmy denaturacji przy pomocy alkoholu. Trzecim zadaniem było przeprowadzenie reakcji biuretowej, która pozwala na wykrywanie wiązań peptydowych w białkach. Ostatnim doświadczeniem była dobrze nam znana z lekcji chemii reakcja ksantoproteinowa, jest to reakcja charakterystyczna białek, które można wykryć za pomocą stężonego kwasu azotowego. Każdy uczeń naszego gimnazjum był zobowiązany do przestrzegania regulaminu pracowni i dbałość o stanowisko pracy więc po zakończeniu doświadczeń każdy musiał posprzątać stanowisko, tak aby kolejni uczniowie mogli przystąpić do pracy.

Wyjazd do PWSZ w Gnieźnie przybliżył nam prace w profesjonalnym laboratorium, utrwalił naszą wiedzę z zakresu chemii. Wszyscy uczniowie wraz z panią Magdaleną Kopciuch i panią Dorotą Wareńczak pełni wrażeń wróciliśmy do Powidza z nadzieją, że w przyszłym roku także odwiedzimy PWSZ

.Opracowała K. Miczyńska i A. Pietruszewska uczennice klasy IG.