Wycieczki rok szkolny 2018/2019

Rajd "Kolej na Powidzki Parl Krajobrazowy"

6 czerwca br. uczniowie klasy VIII naszej szkoły wraz z młodzieżą z Witkowa i Ostrowitego wyruszyli na IX Rajd Kolej na Powidzki Park Krajobrazowy.
Organizatorem przedsięwzięcia był Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego. W trakcie wycieczki uczestnicy zdobywali wiedzę na temat przyrody, krajobrazu i historii odwiedzanych terenów. Poszczególnym grupom towarzyszyli przewodnicy, którzy doprowadzili swoich podopiecznych na metę usytuowaną Powidzu. Tam na uczestników czekał ciepły posiłek oraz konkurs drużynowy. Konkurencje dotyczyły wiedzy o Powidzkim Parku Krajobrazowym.
Drużyny otrzymały nagrody i upominki w postaci drobnego sprzętu turystycznego oraz gadżetów i informatorów turystycznych współorganizatorów rajdu.
Uczniom towarzyszyli opiekunowie LOP p. Dorota Wareńczak oraz p. Justyna Stasiak

Wycieczka do Wrześni

Dnia 4 czerwca 2019 roku uczniowie klas V Szkoły Podstawowej w Powidzu wraz z wychowawczyniami panią Dorotą Kaźmierską i Anną Nowaczyk oraz wicedyrektorem szkoły, a zarazem nauczycielem historii panem Sławomiram Skudzawskim wyruszyli do Wrześni aby poznać historię Dzieci Wrzesińskich.

Zwiedzanie miasta rozpoczęto od kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika we Wrześni czyli fary z XV wieku. Szczególną uwagę uczestników wycieczki wzbudził witraż witraż M. Turwida z 1935 r. poświęcony dzieciom wrzesińskim.
Przed kościołem farnym zatrzymano się przed rzeźbą przedstawiającą zgarbionego papieża wykonaną z marmuru, podwoje drzwi, przez które przechodzi święty wykonano z szarego betonu, na którym wypisane są fragmenty homilii papieskich i płaskorzeźba przedstawiająca dzieci wrzesińskie - bohaterów strajku z 1901 roku.

Następnie uczniowie przeszli pod pomnik Dzieci Wrzesińskich. Upamiętnia on wydarzenia ze strajku Dzieci Wrzesińskich w latach 1901-1902. Został ufundowany przez Społeczeństwo Ziemi Wrzesińskiej w 74 rocznicę tych wydarzeń. Jego odsłonięcie nastąpiło 31 maja 1975. Autorem pomnika jest poznański rzeźbiarz i plastyk Jerzy Sobociński.

W drodze do Muzeum  cała grupa zatrzymała się w  kawiarence gdzie wszyscy mogli skosztować przepysznych wrzesińskich lodów.

Kolejnym etapem wyprawy było Muzeum Regionalne im. Dzieci Wrzesińskich. Tam przedstawiona została najodleglejsza historia Wrześni ale największą uwagę poświęcono wydarzeniom z 1901-1902 roku. Była możliwość wysłuchania opowiadania o lekcjach prowadzonych przez pruskich nauczycieli siedząc w ławkach z tamtych czasów. Uczniowie dowiedzieli się także jakie kary stosowano wobec nieposłusznych uczniów.

Ostatnim przystankiem podczas wycieczki była Ławeczka Bronisławy Śmidowiczównej - pomnik będący pamiątką Strajku Dzieci Wrzesińskich z 1901, którego współorganizatorką była Bronisława Śmidowiczówna. Ławeczka szkolna wykonana została z brązu.

Zielona Szkoła 2019
Uczniowie klasy IV wyjechali na zajęcia „Zielonej szkoły” w dniach 30.05.2019 -31.05.2019r. do „Agroturystyki u Bocheńskich”. Mimo, że odległość, która dzieliła ich od własnego domu była niewielka to dla większości uczniów był to niezapomniany pobyt. Wspaniała atmosfera i gościnność gospodarzy obiektu oraz liczne atrakcje przygotowane dla naszej gromadki utkwią wszystkim długo w pamięci. Karmienie zwierząt, podchody z poszukiwaniem skarbu, ognisko, dyskoteka, budowa szałasów, lepienie z gliny to zajęcia i zabawy , które wypełniały nam czas w trakcie pobytu. Wszyscy próbowali grać na rogu, ale nielicznym się ta sztuka udała. Większości powiodła się próba dojenia kóz. Okazało się, że i w tej dziedzinie liczą się umiejętności. Wspaniała kuchnia dodawała nam sił. Dziękujemy gospodarzom obiektu Państwu Bocheńskim za przyjęcie nas i pobyt w obiekcie. Specjalne podziękowania kierujemy do Pana Czesława Bocheńskiego –„ Wielkiego Trapera” i „Miłośnika zwierząt”.

Wycieczka do Poznania

Wycieczka szkolna

MRU, Berlin, Poczdam - miasteczko filmowe Babelsberg

Dnia 20 maja 2019 roku 39 uczniów naszej szkoły z klas VI, VII, VIII i III gimnazjum pod opieką pani Karoliny Woźniak, Moniki Brzany i Doroty Wareńczak wczesnym rankiem wyruszyło na trzydniową wycieczkę. Pierwszym punktem naszej wyprawy było Międzyrzecze, gdzie oprócz zwiedzania zamku, mogliśmy podziwiać kunszt średniowiecznych rycerzy. Zafascynowała nas historia i obyczaje polskiego rycerstwa, a pokazowa walka została uhonorowana gromkimi brawami. Kolejnym punktem tamtego słonecznego dnia był Międzyrzecki Rejon Umocniony. Przewodnik z pasją opowiedział nam historię tego niesamowitego miejsca i przybliżył historię II wojny światowej. Kolejną lekcję historii odbyliśmy w pocysterskim zespole Gościkowo Paradyżu. Po dniu pełnym wrażeń udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.
     Drugiego dnia wyruszyliśmy do Berlina. Wjechaliśmy do miasta wzdłuż Szprewy i zobaczyliśmy zachowany fragment Muru Berlińskiego, obejrzeliśmy wieże telewizyjną Fernseheturm, Fontannę Neptuna, Kościół Mariacki, Czerwony Ratusz, zwiedziliśmy Uniwersytet Humboldta, Bramę Brandenburską, Pomnik Holocaustu. Następnie po posiłku w Mac Donaldzie przy Dworcu Zoo pojechaliśmy do Muzeum Techniki.
     Kolejnego dnia, wczesnym rankiem wyruszyliśmy do miasteczka filmowego Bebelsberg w Poczdamie. Oprócz możliwości wykazania się znajomością języków obcych przeżyliśmy chwile grozy – podczas pobytu w podwodnym statku zaatakowanym przez zombi, strachu - w kinie X D i na Rollercoasterze, jak i chwile komiczne w miasteczku westernowym. Na zakończenie obejrzeliśmy Pałac Cecilienhof – miejsce słynnej konferencji.
     Bardzo szybko ale i radośnie upłynęły nam 3 dni wycieczki. Przeżyliśmy wiele miłych chwil, które będziemy długo pamiętali.

Wycieczka do Trójmiasta

24 oraz 25 maja br. uczniowie klas Va, Vb oraz klasy VI wraz z p. Stasiak, Lauer i Nowaczyk wybrali się na wycieczkę do Trójmiasta oraz Malborka. Powidz opuściliśmy już o 5 rano! Pierwsza naszym oczom ukazała się Gdynia- miasto portowe. Wielkie wrażenie zrobiły na nas statki, które były tam zacumowane- Dar Pomorza, Dar Młodzieży- który niedawno wrócił z rejsu dookoła świata oraz Błyskawica- okręt wojenny. W Gdyni odwiedziliśmy również Oceanarium, w którym zobaczyliśmy niezwykłe ryby, w tym rybkę Nemo, Dori oraz węgorze elektryczne. Następnie udaliśmy się do Sopotu, w którym trwały już przygotowania do Polsat SuperHit Festiwalu. W Sopocie zobaczyliśmy Krzywy Domek oraz spacerowaliśmy po ulicy Bohaterów Monte Casiono, potocznie zwanej „Monciakiem”. Później, zachwyceni widokiem spokojnego morza, kroczyliśmy najdłuższym drewnianym mostem w Europie, z którego widać było Grand Hotel. Był to również czas na lody i pamiątki.
I przyszła kolej na ostatnie miasto Trójmiasta- Gdańsk. Gdańsk słynie z zabytkowej architektury i wielu niezwykłych miejsc. . My mięliśmy przyjemność zobaczyć Bramę Złotą, Długi Targ, Ratusz, Fontannę Neptuna, Dwór Artusa oraz Bazylikę Mariacką. Po tak pełnym wrażeń dniu udaliśmy się do miejsca noclegowego w Mikuszewie na pyszną obiadokolację. Po zregenerowaniu sił wybraliśmy się nad morze. Mikuszewo jest częścią Mierzei Wiślanej, a właśnie tam morze wyrzuca na brzeg kindzine, więc wpadliśmy w wir poszukiwań bursztynu. Zajęło nam to trochę czasu, ale było warto. Zmęczeni i zadowoleni wróciliśmy do hotelu.
Kolejny dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy w Żelichowie, w domu podcieniowym „ Mały Holender”. Właściciel domu Pan Marek w bardzo ciekawy sposób przedstawił nam historie tego domu oraz rejonu Żuław Wiślanych. Ponadto uczestniczyliśmy w grze terenowej „ Tajemnice domu podcieniowego”, w której główną nagroda był skarb ukryty w piwnicy. Oczywiście rozwiązaliśmy wszystkie zadania i udało nam się go zdobyć!
Ostatnim już celem naszej wyprawy był Zamek Krzyżacki w Malborku. Zamek ten położony jest nad rzeką Nogat, a weszliśmy do niego przez „ruchomy” most. Zamek ten zrobił na nas wielkie wrażenie. Widzieliśmy komnatę bursztynowa oraz zbrojownię. Niektórzy z nas po raz pierwszy widzieli tak ogromny zamek!
I nasza przygoda dobiegła końca, a my już myślimy o następnej… ale wcześniej zdajemy egzamin z ubierania i rozbierania pościeli 

Sprawozdanie z wycieczki do Warszawy

Jak co roku nasza szkoła zorganizowała wycieczkę do Warszawy, która odbyła się 13 maja 2019 roku. Do stolicy jechała cała klasa 3 gimnazjum wraz z 8 klasą szkoły podstawowej. Pomimo deszczowej, zimnej pogody podróż odbyła się bez żadnych komplikacji dzięki naszym opiekunom, którymi byli wychowawcy obu klas na czele z p. Sławomirem Skudzawskim.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Sejmu, po którym oprowadzała nas pani przewodnik. Po załatwieniu wszystkich formalności i przejściu przez bramkę, gdzie każdy został dokładnie sprawdzony, udaliśmy się podziemnym korytarzem do makiety obrazującej współczesny kompleks budynków sejmowych. Stamtąd skierowaliśmy się na galerię Sali Posiedzeń Sejmu. Wrażenie było ogromne: piękne, obszerne pomieszczenie, z wyściełanymi zieloną tkaniną miejscami dla posłów, fotelem Marszałka Sejmu, Prezydenta. Na ich tle odznaczała się wielka flaga narodowa z godłem Polski. Usadowiwszy się wygodnie na galerii, z zaciekawieniem wysłuchaliśmy prelekcji dotyczącej historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu.

Następnie autokarem udaliśmy się pod kolumnę Zygmunta III Wazy, na plac Zamkowy . Tam spotkaliśmy się z przewodnikiem, który przejął naszą grupę. Jak się potem okazało, mieliśmy szczęście, gdyż oprowadzał nas najlepszy przewodnik warszawski, który wygrał w marcu br. roku plebiscyt na Warszawiaka Roku 2018 !!!

Pierwszy obowiązkowy punkt to oczywiście Zamek Królewski. Patrząc na jego wspaniałą wieżę zegarową, wysłuchaliśmy hejnału granego każdego dnia o godzinie 11.15 . O tym czasie zegar zatrzymał się na wieży Zamku Królewskiego podczas bombardowania Warszawy przez wojska radzieckie 17 września 1939 r. Wtedy wskazówki zegara zatrzymały się właśnie na godzinie 11:15.
W dalszej kolejności wysłuchaliśmy historii o najstarszym świeckim pomniku stolicy -kolumnie Zygmunta. Podziwialiśmy jej dwa pierwsze trzony wyeksponowane przy Zamku Królewskim. Podczas spaceru po Krakowskim Przedmieściu widzieliśmy wiele pomników m.in. Adama Mickiewicza, Bolesława Prusa, Mikołaja Kopernika, księcia Józefa Poniatowskiego. Uwagę naszą przykuła fasada kościoła św. Anny. Mury obronne i pomnik Małego Powstańca, a na Starym Mieście słynna warszawska Syrenka zwróciły od razu naszą uwagę. Prezentują się naprawdę wspaniale!

Przechodząc w południe przed Pałacem Prezydenckim obserwowaliśmy zmianę warty honorowej. To była dla nas nie lada gratka przygotowana przez Garnizon Warszawa.

Po drodze mijaliśmy pomnik Stanisława Moniuszki, przed którym zatrzymaliśmy się na chwilę. Wspaniale się prezentuje na tle budynku Teatru Wielkiego. Po przeciwnej stronie ulicy, na ścianie pałacu Blanka dostrzegliśmy tablicę upamiętniającą śmierć Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - młodego poety, przedstawiciela pokolenia Kolumbów, który zginął w czasie powstania warszawskiego.
Kolejnym punktem była wizyta na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Brzozowe krzyże na grobach w kwaterze Harcerskiego Batalionu A K „Zośka” wzruszyły nas do głębi. Na mogiłach Alka, Rudego i Zośki - bohaterów powieści Aleksandra Kamińskiego pt. „Kamienie na szaniec” oraz przy grobie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, ich rówieśnika, zapaliliśmy znicze.
Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy był PGE Narodowy, który zadziwił swoim rozmiarem. Ten nowoczesny, olbrzymi obiekt zrobił na nas spore wrażenie. Mieliśmy okazję z punktu widokowego obserwować przygotowania do zawodów żużlowych.
Po zrobieniu wspólnych zdjęć pożegnaliśmy naszego sympatycznego przewodnika, dziękując mu brawami za wspaniałe przeżycia.
Po dość intensywnym zwiedzaniu wstąpiliśmy do galerii Złote Tarasy na posiłek, co zdecydowanej większości uczestników wycieczki podobało się bardzo.
Pełni niezapomnianych wrażeń do domu wróciliśmy około godziny 20.

Wycieczka do Gołuchowa 13.05.2019

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Powidzu od wielu lat współpracuje z Kołem Łowieckim „ Łoś” w Witkowie . Głównym celem współpracy jest organizowanie przedsięwzięć służących ochronie lasu i zwierząt. Największą akcją jest coroczna zbiórka kasztanów, potem dokarmianie zwierząt i budowanie oraz zawieszanie budek lęgowych dla ptaków. W nagrodę za nasze zaangażowanie w różne akcje myśliwi zorganizowali i zafundowali nam wycieczką krajoznawczo – przyrodniczą do Gołuchowa. W słoneczną , majową sobotę ruszyliśmy naszym „ Kleksem” w trasę. W wycieczce uczestniczyło 26 uczniów z klas I- VI oraz trzech opiekunów. Gołuchów przywitał nas pięknymi widokami i pogodą. Na początek udaliśmy się na zwiedzanie niesamowitego zamku Działyńskich. Pani przewodnik opowiedziała nam o jego historii i o właścicielach ,szczególnie o księżnej Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej. Bardzo nas zainteresowały zbiory , historia zamku , pierwszego muzeum sztuki w Polsce. Następnie spacerkiem udaliśmy się do Muzeum Leśnictwa . Pan przewodnik pokazał nam ciekawe zbiory , narzędzia leśników i drwali ,ale najciekawszym miejscem była audiowizualna sala przyrodnicza i trójwymiarowa ekspozycja budowy lasu i jego mieszkańców w czterech porach roku. Tam też pierwszy raz zobaczyliśmy żubry. Po zakupieniu drobnych upominków i krótkim odpoczynku parkowymi ścieżkami pomaszerowaliśmy do zagrody zwierząt , podziwiając pięknie kwitnące rododendrony i przyrodę. Pani Grażyna Niedzielska wyznaczyła uczniów klasy I na traperów, którzy mieli zaprowadzić nas do zagrody. Oczywiście chłopcy spisali się na medal i szczęśliwie tam dotarliśmy. Szybkim traperom towarzyszyła pani Elżbieta Skudzawska . Radości ze spotkania z żubrami, konikami polskimi i dzikami nie było końca. Kuba z klasy V podjął się zadania zaprowadzić nas do autobusu. Udało się! Pani Wioletta Majchrzak przyprowadziła najbardziej zmęczoną grupę do autobusu. Po spożyciu posiłku ruszyliśmy bardzo zadowoleni i pełni wrażeń do Powidza. Najdzielniejsi zasnęli w drodze powrotnej. Po wycieczce stwierdzamy ,że uczniowie klasy I i II sprawdzili się jako wycieczkowicze , byli grzeczni i dzielni. Wszystkim bardzo podobał się sobotni wypad do Gołuchowa.

Dziękujemy naszym Myśliwym za wspaniałą wycieczkę.

Wycieczka do Konina

Dnia 9 kwietnia 2019 roku uczniowie klasy szóstej i siódmej wraz z opiekunami LOP panią Justyną Stasiak i panią Dorotą Wareńczak zwiedzili Miejski Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Koninie.
MZOK w Koninie powstał w 2015 roku i przyjmuje odpady komunalne z 36 gmin. Podczas pobytu na terenie zakładu nie tylko wysłuchaliśmy, co dzieje się z odpadami ale także mieliśmy okazje zobaczyć wszystkie etapy ich sortowania i spalania. Śmieci, które są spalane ulegają przetworzeniu na energie elektryczną lub cieplną. Zaskoczeniem była olbrzymia ilość śmieci przywożonych do zakładu oraz fakt, że tego zakładu nie opuszczają żadne resztki.
Wycieczka była bardzo dobrą lekcją ekologii.

Wycieczki krajoznawczej do Gniezna

W czasie feerii zimowych udaliśmy się do Gniezna. Była to wycieczka trochę inna, niż te w których wcześniej uczestniczyliśmy , nie historyczna ale trochę historii w niej było. Głównym naszym celem było odszukanie w mieście 15 sympatycznych królików. Udało się. Nie wszyscy wiedzą, że Gniezno od ubiegłego roku posiada kolejną atrakcję turystyczną, są nią rzeźby królików. Wszystkie nawiązują w jakiś sposób do historii i współczesności miasta, a wiec jest królik – strażak , królik – hokeista , królik – żużlowiec czy królik degustator. Mimo, że pogoda nie była sprzyjająca, panował silny mróz, to wycieczka udała się.

XVII Rajd w ,,Nieznane”

W dniu 22 stycznia 2018 roku udaliśmy się na XVII Rajd w ,,Nieznane” organizowany zawsze w czasie ferii zimowych. Tym razem maszerowaliśmy w lasach skorzęcińskich. Do Skorzęcina dojechaliśmy autobusem szkolnym. Początkowo szliśmy czarnym szlakiem wzdłuż zarastającego Jeziora Czarnego do osady Piłka. Tam zobaczyliśmy stary młyn wodny oraz odszukaliśmy tajemnicze groby. Tutaj też był dłuższy odpoczynek. Na postoju mogliśmy się ogrzać przy ognisku przygotowanym przez pana leśniczego oraz upiec kiełbaski. Po przerwie podążaliśmy żółtym szlakiem rowerowym do Wylatkowa skąd odebrał nas szkolny ,,Kleks” W rajdzie uczestniczyło 17 osób + 4 opiekunów. Zrobiliśmy 8 km .

SPOTKANIE Z PRZEDSTAWICIELAMI KOŁA ŁOWIECKIEGO „ŁOŚ”

W dniu 29 listopada uczniowie klasy IV udali się na spotkanie z przedstawicielami Koła Łowieckiego „Łoś”. W lesie czekała na nich niespodzianka. Wiaderka i przygotowana karma dla zwierząt, którą dzieciaki miały rozsypać w wyznaczonym pasie lasu. Wszyscy bardzo chętnie zabrali się do pracy bo to również wspaniała zabawa. W ten sposób leśnicy dokarmiają zwierzęta aby nie wychodziły na drogę i nie stwarzały zagrożenia dla ruchu pojazdów. Następnie udaliśmy się do Szkółki Leśnej na Dolinie. W związku z tym, że pogoda była bardzo mroźna leśnicy przygotowali ognisko i pieczenie kiełbasek. Po posiłku i rozgrzaniu się przy ogniu i herbatce obejrzeliśmy młode sadzonki drzew, które leśnicy przygotowują do wysadzenia na wiosnę. To leśne przedszkole spodobało się nam bardzo a szczególnie możliwość „kąpieli” w stercie liści zgromadzonych przed zimą do obłożenia korzeni młodych drzewek. Wycieczka była bardzo udana, wszyscy trochę przemarznięci ale pełni humoru powróciliśmy do szkoły.

Wycieczka do Gniezna

17 października 2018r. uczniowie klas piątych z okazji stulecia odzyskania niepodległości wybrali się na wycieczkę do pierwszej stolicy Polski do Gniezna. W Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej wzięli udział w warsztatach muzealnych POLSKA NIEPODLEGŁA – 100 LAT WOLNOŚCI, a następnie zobaczyli figurę Matki Bożej na lwie pochodzącą z powidzkiej parafii.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie katedry, zabytkowych Drzwi Gnieźnieńskich, podziemi  i wejście na wieżę z której rozciągał się piękny widok na Gniezno i okolice.

Na zakończenie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie przy pominiku upamiętniającym  pierwszego króla Polski -  Bolesława Chrobrego.

Wycieczka do Balczewa

3 października klasy czwarta i piąte udały się do Balczewa do zakładu PLAS- MAR zajmującego się recylkingiem. Po serdecznym powitaniu przez właściciela zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Panie opowiadały o segregacji i recyklingu śmieci. Następnie przeszliśmy do hali produkcyjnej, gdzie zobaczyliśmy maszynę  do przetwarzania plastikowych śmieci oraz maszynę produkującą doniczki do kwiatów.