Wycieczki rok szkolny 2017/2018

„Kolej na Powidzki Park Krajobrazowy”

Dnia 18 czerwca 2018 roku uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej w Powidzu wraz z zaprzyjaźnioną grupa uczniów z Ukrainy wzięli udział w VIII rajdzie „Kolej na Powidzki Park Krajobrazowy”. W rajdzie brały także udział grupy ze szkół w Witkowie, Budzisławiu Kościelnym, Ostrowitem, Wilczynie, Szczytnikach Duchownych.
     Grupa z Powidza przemierzyła trasę od Kochowa przez Zdroje i Rudunek do Powidza (około 10 km). Podczas marszu pani przewodnik – pracownik Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego- opowiadała o walorach przyrodniczych naszych okolic, prezentowała różne gatunki roślin i owadów napotkanych na trasie oraz opowiadała o powstaniu jezior polodowcowych.
Metą rajdu był teren „Łazienek” w Powidzu. Wszystkie grupy po małym posiłku wzięły udział w konkursach sprawdzających znajomość obszaru Powidzkiego Parku Krajobrazowego, jak i zręczność młodzieży. Najlepsza drużyna otrzymała nagrodę, a wszyscy uczestnicy upominki.
      Rajd okazał się świetną zabawą, a także pozwolił uczestnikom uzupełnić wiedzę na temat Jeziora Powidzkiego i jego okolic.
Opiekunami rajdu były: pani Dorota Wareńczak i pani Karolina Woźniak.

Wycieczka do Wrześni

Zajęcia w Uniwersytecie Adama Mickiewicza

Trzydniowa podróż w góry

Dnia 28.05.2018 r. klasa VI i VII oraz kilkoro uczniów z klasy II i III gimnazjum wybrało się na trzydniową wycieczkę do Bochni i w Pieniny.
Spakowaliśmy walizki i bagaże do autobusu i pełni energii wyruszyliśmy z Powidza o godz. 5:20. Po dość długiej i uciążliwej drodze, ze względu na upały, po południu dotarliśmy do najstarszej kopalni soli w Polsce - Bochni. Zjechaliśmy szybem ok. 250 m pod ziemię. Po podziemnych korytarzach oprowadzała nas pani przewodnik. Największe wrażenie zrobiła na nas kaplica św. Kingi wykuta w soli oraz sala gier i zabaw wraz z restauracją. Serwowane tam bagietki były naprawdę pyszne! Spora atrakcją była również podróż kolejką szynową pod ziemią i niezwykle ciekawe ekspozycje multimedialne.
Następnie udaliśmy się w dalszą drogę, czyli do punktu docelowego w Niedzicy , gdzie mieliśmy zostać zakwaterowani. Zjedliśmy obiadokolację, otrzymaliśmy klucze do naszych pokoi. Czas wolny do godziny 22 zagospodarowaliśmy sobie dowolnie.
Drugiego dnia wstaliśmy o 7:00. Po śniadaniu otrzymaliśmy prowiant na cały dzień. Autokar podwiózł nas do średniowiecznej warowni znajdującej się na prawym brzegu Zbiornika Czorsztyńskiego. Przed wejściem do zamku grupę przejęła p. przewodnik, która na początku zwiedzania pokazała nam wozownię. Z górnej części zamku rozciągał się malowniczy widok na Jezioro Czorsztyńskie.
W dalszej kolejności pojechaliśmy obejrzeć gotycki, drewniany kościół w Dębnie Podhalańskim, wpisany na listę UNESCO. Ten obiekt był bardzo interesujący m.in. ze względu na unikatową, drewnianą polichromię pochodzącą z ok. 1500 roku.
Przed południem ruszyliśmy w Pieniny, by zdobyć szczyt Trzech Koron, Okrąglicę 982 m.n.p.m. Zaczęliśmy swoją czterogodzinną trasę niebieskim szlakiem turystycznym. Po długim i męczącym podejściu udało się! Na platformie widokowej było naprawdę pięknie! Widok na przełom Dunajca i Pieniński Park Narodowy ze Słowackimi Tatrami w tle zapierał dech w piersiach i okazał się wspaniałą nagrodą za nasz wysiłek. Piękne zakątki parku podziwialiśmy jeszcze podczas dwugodzinnego schodzenia do Krośnienka.
Tam udaliśmy się na upragnione lody. Pełni wrażeń wróciliśmy do ośrodka wypoczynkowego. Szybko zregenerowaliśmy siły i po krótkim odpoczynku bawiliśmy się na dyskotece…
Trzeciego dnia po śniadaniu spakowaliśmy swoje bagaże, po czym spacerem poszliśmy na przystań w Niedzicy, by wyruszyć w rejs statkiem po jeziorze. Z niego przez 55 minut obserwowaliśmy nabrzeże i piękne krajobrazy z Zamkiem Czorsztyńskim na skalistym wzgórzu.
Następnie podjechaliśmy do Szczawnicy. W tej uzdrowiskowej miejscowości wjechaliśmy koleją krzesełkową na Palenicę, szczyt w Małych Pieninach /722m/. Na stokach góry widzieliśmy stację narciarską z dwiema trasami narciarskimi. Podziwialiśmy stamtąd Pieniny i Beskid Sądecki. Droga powrotna do autokaru wiodła wzdłuż urokliwego potoku Grajcarek. Czasem wolnym na zakup pamiątek zakończyliśmy nasz pobyt w uzdrowisku.
Na trasie zjedliśmy obiad w Gospodzie u Karola. Do domu wróciliśmy z dość dużym opóźnieniem z powodu wypadku na autostradzie i ogromnych korków.
Według mnie wycieczka w góry była świetna! Moi koledzy i koleżanki też tak uważają.
Wróble ćwierkają, że za rok pojedziemy za granicę. Już nie możemy się doczekać!

Wiktoria Chmielecka kl. VI

POZNAJEMY SWOJE KORZENIE

Dnia 7 czerwca 2018 roku uczniowie klasy szóstej uczestniczyli w uroczystym podsumowaniu projektu „Poznajemy swoje korzenie” organizowanym przez Komendę Powiatową Policji w Słupcy wspólnie z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Poznaniu Delegatura w Koninie, Muzeum Okręgowym w Koninie i Muzeum Regionalnym w Słupcy.
Spotkanie miało miejsce w Sali Opackiej Wyższego Seminarium Duchownego Towarzystwa Salezjańskiego w Lądzie nad Wartą. Podczas podsumowania projektu uczniowie ZSP w Powidzu i szkół z Ostrowitego, Orchowa i Wólki oraz zaproszeni goście wysłuchali wykładów dr. Michała Brzostowicza- z-cy Dyrektora Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, Krzysztofa Gorczyca – archeologa z Muzeum Okręgowego w Koninie oraz asp. sztab. Dariusza Nowickiego. Ponadto wszyscy uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się jak zabezpieczyć wartościowe przedmioty znajdujące się w domowych kolekcjach.
Wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie otrzymały pomoce dydaktyczne do nauki historii. Podczas spotkania nagrodzeni byli uczniowie, którzy najlepiej wykonali zadania konkursowe związane z projektem. Ze Szkoły Podstawowej w Powidzu zwycięzcą okazał się uczeń klasy VI Oskar Lipczyński, znany wszystkim ze swojego zainteresowania historią.
Następnym punktem było zwiedzanie założonego w 1145 roku klasztoru Cystersów oraz kościoła p.w. Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja w Lądzie nad Wartą.
Pełni wrażeń i zdobytych informacji dotyczących naszych polskich korzeni uczniowie wraz z opiekunami powrócili do szkoły.

ZAJĘCIA LABORATORYJNE W PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOLE ZAWODOWEJ IM.HIPOLITA CEGIELSKIEGO W GNIEŹNIE

Dnia 25 maja 2018 roku uczniowie klasy VII SP i II Gimnazjum w Powidzu uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych w PWSZ w Instytucie Ochrony Środowiska w Gnieźnie. Po zapoznaniu się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w pracowni chemicznej uczniowie wykonywali następujące doświadczenia:
• Reakcja zasady sodowej z siarczanem (VI) miedzi (II)
• Reakcja zasady sodowej z chlorkiem żelaza (III)
• Reakcja azotanu (V) srebra(I) z chlorkiem sodu
• Badanie pH produktów, z którymi mamy do czynienia w życiu codziennym.
Najtrudniejszym zadaniem dla uczniów okazało się opisywanie obserwacji i formułowanie wniosków. Często te dwa pojęcia myliły się młodzieży naszej szkoły. Zostały one dodatkowo omówione na lekcjach chemii.
Ponadto uczniowie mieli okazję poznania pracy laboratoryjnej, sprzętu, w jaki jest wyposażona pracownia.
Uczestnicy zajęć utrwalili i rozszerzyli wiadomości z zakresu chemii, a także zdobyli umiejętności potrzebne w trudnej i precyzyjnej pracy laboranta.

Wycieczka do Wrocławia

W dniach od 17 do 18 maja 2018 r. uczniowie klas IV a, IV b oraz klasy V wraz z wychowawcami udali się na wycieczkę do Wrocławia. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Wrocławskie Zoo oraz słynne Afrykarium. Uczniowie z ciekawością przyglądali się zwierzętom zarówno lądowym jak i wodnym. Największe zainteresowanie wzbudził y małpy, słonie, niedźwiedzie, a także foki i pingwiny. Kolejnym punktem naszej wycieczki była Hala Stulecia, która jest wpisana na listę UNESCO, oraz pokaz fontann w Parku Szczytnickim. Odwiedziliśmy także Ogród Japoński, w którym podziwialiśmy przepiękne odmiany roślin- było bardzo kolorowo! Pierwszy dzień zwiedzania zakończyliśmy na Wyspie Piasek w ostrowie Tumskim. Po bardzo aktywnie spędzonym dniu udaliśmy się do hotelu na nocleg
Kolejny dzień we Wrocławiu rozpoczęliśmy od poszukiwania słynnych krasnali na wrocławskim Starym Rynku. Tu właśnie zakupiliśmy pamiątki , a następnie udaliśmy się do „Kolejkowa”- największej makiety kolejowej w Polsce. W „ Kolejkowie” podziwialiśmy niezwykłą precyzje wykonania makietę oraz z uwagą słuchaliśmy zagadek pani przewodnik. Ostatnią atrakcja było zwiedzanie najnowszej multimedialnej atrakcji Wrocławia- Hydropolis. Hydroplis to multimedialne centrum poświecone wodzie. To miejsce bardzo nas zainteresowało!
I tak minęły dwa dni we Wrocławiu… zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Powidza. Była to pierwsza dwudniowa wycieczka klas IV….. dobry poczatek!

Wycieczka do Miłosławia

Dnia 16 maja 2018 roku uczniowie ZSP w Powidzu z klas VI SP i II Gimnazjum, pod opieką wychowawców Karoliny Woźniak, Doroty Wareńczak oraz wicedyrektora Sławomira Skudzawskiego, udali się na wycieczkę w ramach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. Najpierw uczniowie odwiedzili liceum w Miłosławiu, w którym mogli podziwiać malowidła ścienne o tematyce patriotycznej. W dalszej kolejności zobaczyli pomnik Juliusza Słowackiego, pod którym nastąpiło uroczyste odczytanie utworu poety. Następnie młodzież udała się na cmentarz na grób Józefa Bilskiego – przywódcy powstania wielkopolskiego na terenie Gminy Powidz. W obecności przewodniczącego Rady Gminy Powidz Bogdana Piotrowskiego i wójta Gminy Powidz Jakuba Gwita oraz pani dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Grażyny Niedzielskiej została odczytana nota biograficzna bohatera. Złożono również wiązankę kwiatów i zapalono znicze. Ostatnim punktem wycieczki była Winna Góra ,gdzie wychowankowie naszej szkoły zobaczyli kościół pw. św. Michała Archanioła ,wewnątrz którego znajduje się kaplica grobowa Jana Henryka Dąbrowskiego z zabytkowym sarkofagiem. W tej miejscowości uczniowie zwiedzili również Izbę Pamięci poświęconą wybitnemu generałowi i patriocie.

Rajd w Nieznane

Wycieczka do Gołuchowa

Jedną z atrakcji Ferii w szkole była wycieczka do Gołuchowa zorganizowana 22 lutego dla uczniów od klasy IV SP. Wyjechaliśmy o godz. 8.30 i około 10.00 dojechaliśmy na miejsce. Rozpoczęliśmy od zwiedzenia zamku, który swą świetność zawdzięcza przede wszystkim Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej, która dokonała przebudowy istniejącej wcześniej budowli i sprowadziła do Gołuchowa liczne zbiory sztuki.
Następnie przeszliśmy do Ośrodka Kultury Leśnej, w którym obejrzeliśmy ciekawe zbiory Muzeum Leśnictwa, a potem wybraliśmy się na spacer zakończony spotkaniem z żubrami w Pokazowej Zagrodzie Zwierząt. Oprócz żubrów żyją tam również dziki, daniele i koniki polskie.
Dopisała nam piękna pogoda, wycieczka była bardzo udana, do Powidza wróciliśmy ok. godz. 15. Naszymi opiekunami były panie D. Kubów, K.Woźniak, D. Wareńczak oraz p. S.Skudzawski.

Wycieczka do Torunia

W dniu 20 października 2017 r., klasy VI, VII i IIG uczestniczyły w wycieczce do Torunia.
     Wpierw odwiedziliśmy Centrum Nauki "Młyn Wiedzy". Tam bawiąc się poznawaliśmy zjawiska przyrodnicze, a dzięki nim rozwijaliśmy umiejętność logicznego myślenia, ćwiczyliśmy umiejętności manualne, konstrukcyjne i koordynację psychoruchową.

Kolejnym punktem naszego planu było spotkanie z panem Andrzejem Araźnym i poznaniem jego pracy na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika na wydziale biologii i ochrony środowiska. Tam zwiedziliśmy ogródek meteorologiczny i przez chwilę mogliśmy poczuć się jak prawdziwi studenci.

Na koniec naszej wycieczki po Toruniu, uczestniczyliśmy w warsztatach laboratoryjnych "Chemia w Małej Skali". Młodsza grupa poznawała tajniki reakcji kwasowo - zasadowych, starsi zaś powtarzali najważniejsze doświadczenia przed egzaminem gimnazjalnym.

Szczęśliwi, choć zmęczeni wróciliśmy do Powidza, okupieni w pierniki.

Wycieczka do Biskupina

Dnia 21 września 2017 r. uczniowie klas IV, klasy V oraz część uczniów klasy VI udało się na XXIII Festyn Archeologiczny pod hasłem „Bogowie Wojny” do Biskupina. Głównymi bohaterami festynu byli wojownicy, których uczniowie mogli oglądać na polu bitwy. Uczestnicy wycieczki byli pod wielkim wrażeniem bitwy.  W wojskowych obozach można było bliżej poznać uzbrojenie wojowników. Ponadto można było podziwiać stoiska poświęcone archeologii oraz zobaczyć jak dawniej wyglądało codzienne życie   ludzi.

Rajd rowerowy dookoła Jeziora Powidzkiego

Dnia 23.09.2017r. uczestniczyliśmy w rajdzie rowerowym dookoła Jeziora Powidzkiego, organizowanym przez Unię Nadwarciańską. Naszymi opiekunami byli pani Grażyna Niedzielska , pani Dorota Wareńczak oraz pan Radosław Czapliński.
Nasza sobotnie przygoda rozpoczęła się na rynku w Powidzu, gdzie dołączyliśmy do grupy z Kosewa. Stamtąd ruszyliśmy razem przed siebie, dookoła naszego wspaniałego jeziora.
Po przejechaniu kilkunastu kilometrów dojechaliśmy do Kosewa. Tam zjedliśmy pyszny żurek i kiełbaski z grilla. Braliśmy udział w konkursie zorganizowanym przez Unię Nadwarciańską, w którym główną nagrodą był rower, jednak nikt z naszej grupy go nie wygrał. Otrzymaliśmy drobne nagrody i upominki w postaci dzwonka do roweru i kubka. Rozwiązywaliśmy także quiz na temat naszego powiatu. Gdy byliśmy już najedzeni i pełni energii, wyruszyliśmy w dalszą drogę. Niestety, pogoda nam nie sprzyjała, padało i to coraz mocniej. Najpierw jechaliśmy drogą, a następnie wjechaliśmy do lasu. Trasa stawała się coraz trudniejsza z powodu deszczu i wiatru. Kiedy wyjechaliśmy z lasu ,byliśmy w Smolnikach Powidzkich.
Zmoczeni, przemęczeni, ale pełni wrażeń i szczęśliwi, że pokonaliśmy prawie 43 kilometry, dotarliśmy do Powidza.
Gdyby nie t pogoda, rajd byłby udany na 100%, ale i tak było naprawdę super.

Sprawozdanie przygotowała Małgorzata Kuczyńska uczennica klasy VI.